Praktisch

Praktische informatie

Op deze pagina vindt u informatie over een gemiddeld behandeltraject, onze specialisaties, de praktijklocaties, de kosten en vaak gestelde vragen.
Blijft uw vraag onbeantwoord? Neem dan contact met ons op!

Hoe ziet een behandeltraject eruit?

Uiteraard wordt dit afgestemd op de hulpvraag en persoon, maar over het algemeen is dit de volgorde.

Voorlezen

Intake en anamnese

Dit is de eerste keer dat we elkaar zullen zien. Deze afspraak heeft dan ook als doel om elkaar te leren kennen, uw klacht uit te vragen en alle benodigde persoonlijke gegevens te verzamelen.
We doen ons best om u tijdens deze afspraak al te voorzien van praktische tips of adviezen.

Onderzoek en behandelplan

Onderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de problemen die u of uw zoon/dochter ervaart. Dit kan uit meerdere sessies bestaan. Wanneer het onderzoek is afgerond gaan we de resultaten bespreken, stellen we doelen en maken we een plan van aanpak.

Behandeling, evaluatie, afsluiting

Na het opstellen van de doelen gaan we aan de slag. Een reguliere logopedische behandeling duurt 30 minuten. Deze 30 minuten wordt opgesplitst in twee delen: 25 minuten behandeltijd en 5 minuten administratietijd.

Na een vooraf vastgestelde periode of wanneer het doel naar tevredenheid is behaald vindt er een (eind)evaluatie plaats. Als het doel is behaald sluiten we af en anders stellen we nieuwe doelen.

Waar vind je ons?

Vaak gestelde vragen

Wordt logopedie vergoed?

Logopedische zorg is basiszorg en wordt vergoed uit de basisverzekering. De kosten van de behandeling worden rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Voor de eerste afspraak wordt altijd een apart tarief gerekend. Voor een aan huis behandeling geldt een toeslag.

Bent u 18 jaar of ouder, dan worden de kosten eerst van uw eigen risico afgetrokken. U ontvangt hiervan een factuur van uw zorgverzekeraar.

De kosten van een niet nagekomen afspraak bedragen €42 en dienen door uzelf betaald te worden.

LET OP! Wij hebben geen contract met Eno. Bent u hier verzekerd? Dan betaalt u de factuur zelf en krijgt u een percentage terug van uw zorgverzekeraar.

Hebben jullie een wachtlijst?

Helaas hebben wij voor beide locaties een wachtlijst. Wij kunnen helaas niet precies aangeven hoe lang u moet wachten. De ervaring leert dat de plekken na 14:30 minder vaak vrij komen dan in de ochtend of aan het begin van de middag. Bent u flexibel? Dan is de kans groot dat wij u sneller kunnen inplannen.

Wanneer er sprake is van slikproblemen, logopedische problemen na een beroerte of van een aangezichtsverlamming dan maken wij plek en proberen wij de eerste afspraak binnen een week te plannen.

Zijn online behandelingen mogelijk?

De logopedische behandelingen kunnen, in overleg, ook online plaatsvinden. Het is hierbij wel afhankelijk van uw klacht en hulpvraag. Sommige problemen zijn beter te beoordelen en te behandelen wanneer we een fysieke afspraak hebben.

Naast online kunnen de behandelingen ook aan huis plaatsvinden. Hier is een verwijzing van uw huisarts of specialist voor nodig.

Hoe weet ik of mijn kind een achterstand heeft?

Praat uw peuter nog niet of nauwelijks? Is uw kind stil in de klas, praat hij onverstaanbaar of struikelt hij voortdurend over zijn woorden? Begrijpt uw kind niet altijd wat u zegt? Dan bestaat de kans dat uw kind een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft.

Een taalontwikkelingsstoornis is een ontwikkelingsstoornis die erfelijk kan zijn. De precieze oorzaak is nog onbekend. Kinderen met TOS hebben moeite met taal, verder lijkt er niets met ze aan de hand te zijn. Daarom is TOS een onzichtbare handicap: intelligentie, gehoor en algemene ontwikkeling van het kind zijn normaal. Wel heeft het kind problemen bij het spreken en/of begrijpen van taal, lezen en schrijven.

Een taalontwikkelingsstoornis bij een kind kunt u herkennen aan de volgende signalen:

  • Het kind spreekt in korte, onlogische zinnen.
  • Het kind is slecht verstaanbaar.
  • Het kind is stil en praat weinig.
  • Het kind kan zich slecht concentreren.
  • Het kind begrijpt anderen vaak niet.
  • Het kind lijkt soms niet te luisteren.

Niet ieder kind met TOS heeft last van al deze problemen. Soms wisselen de symptomen per levensfase. Om de diagnose TOS te kunnen stellen worden de taalvaardigheid, het gehoor en de non-verbale intelligentie beoordeeld. De taalvaardigheid wordt in kaart gebracht met verschillende taaltests. Daarnaast worden de communicatievaardigheden van het kind beoordeeld.

Om inzicht te krijgen in de taalontwikkeling van uw kind kunt u de SNEL-test doen. Deze test bestaat uit 14 vragen en geeft u advies over eventuele vervolgstappen.

https://www.kindentaal.nl/snel

Heb ik een verwijzing nodig?

Logopedische zorg is direct toegankelijk. Dit betekent dat u geen verwijzing nodig heeft. De logopedist voert eerst een screening uit. Indien hier bijzonderheden uit komen wordt u terug verwezen naar uw huisarts of specialist.

Wanneer het contractvrije zorg betreft heeft u wel een verwijzing nodig van uw arts of specialist. Zonder deze verwijzing komt u niet in aanmerking voor een vergoeding.

Wat gebeurt er als ik een afspraak vergeet?

Als u een afspraak bent vergeten of niet op tijd heeft afgezegd, dan ontvangt u van ons een rekening. U bent verplicht om deze rekening te betalen. Er is namelijk geen zorg geleverd en daarom mag de zorgverzekeraar de rekening niet vergoeden uit uw basisverzekering. Vaak staat het bedrag van de rekening in verhouding met de voor u gereserveerde tijd.

Zie voor meer informatie de website van de Patiëntenfederatie Nederland.

Is er ook logopedie in de (zomer)vakantie?

Tijdens de basisschoolvakanties streven wij ernaar om zo veel als mogelijk, continuïteit van de behandeling te bieden. Dit om terugval of stagneren van de voortgang zoveel mogelijk te voorkomen.
Krijgt uw kind logopedie op school en is de school tijdens de vakanties of om een andere reden gesloten? Dan vindt de logopedische behandeling online of in één van de dichtstbijzijnde praktijkvestigingen plaats.